Stres – przyczyny i sposoby przeciwdziałania

W XXI wieku poziom stresu wzrasta – widać to w różnych
dziedzinach rzeczywistości. Pośpiech, konkurowanie, codzienne problemy – to
jego środowisko naturalne. Zamiast czekać na rozwój wydarzeń, warto zastosować
środki zaradcze, bowiem może to być początek rozmaitych chorób.

 Jakie są źródła stresu?  

Powodów, dla których dopada nas stres, bywa wiele.
Okoliczności o różnym ciężarze gatunkowym mogą odpowiadać za powstawanie stresu
i niekoniecznie bywają to traumatyczne przeżycia. Wystarczą do tego egzaminy,
romantyczne spotkanie czy uroczystości ślubne.

Nie zawsze jest to powód do niepokoju, stres o małym
natężeniu miewa rezultaty pozytywne. Gdy okazuje się być paraliżujący, oznacza
to początek kłopotów, więc trzeba nauczyć się, jak
poradzić sobie ze stresem
. Jeśli nam się nie uda, możemy wpaść w spiralę
efektów ubocznych, czyli niezwykle przykrych epizodów somatycznych. Są to
głównie: migrenowe bóle głowy, dysfunkcje układu trawiennego czy długotrwałe
stany przemęczenia – to jedynie kilka z objawów.

 Stres-pokonaj go raz na zawsze!  

Czy istnieje dobry sposób na stres? – nierzadko zastanawiamy
się w chwilach, kiedy dotknie nas osobiście. Gdy pojawia się stres, odczuwamy
bezpośrednio skutki tego stanu. Do płytkiego oddychania dołącza się nadmierna
potliwość i drżenie mięśni. Symptomy mogą być różne, ponieważ u każdego stres
objawia się inaczej. Nie zaszkodzi w tej sytuacji użycie kilku
nieskomplikowanych technik relaksacyjnych. Ważne jest, aby wziąć parę głębokich
wdechów i wydechów i starać się pomyśleć o czymś przyjemnym. Należy kształtować
wewnętrzną sztukę odcinania się od epizodów, z których wynika stres. Czasami
ambicja czy nadmierny głód sukcesu odpowiadają za to, że przywiązujemy zbyt
wielką wagę do części zdarzeń, uważając ich niepożądane skutki za koniec
świata. Takie podejście stopniowo przeistacza się w błędne koło. Co do
opanowania stresu, przyda ci się zrównoważony tryb życia – zdrowa dieta,
dbałość o sen i wypoczynek, ale także regularna aktywność fizyczna. W
szczególności systematyczne uprawianie sportu – jazda na rowerze, bieganie czy
basen – potrafi zadziałać w skanalizowaniu działania negatywnych emocji.